Ruller ut rød løper for norsk mat

2. februar er det finale i «Det norske måltid» for 15. gang. Det er den ene gangen i året det rulles ut rød løper for alle som produserer norsk mat, og der 39 utvalgte finalister trekker i smoking eller finner fram de høye hælene.

  • AV Hilde Garlid
  • 26. januar 2023
Kristin Austigard Det norske måltid 1

Like lenge har den vesle administrasjonen som ruller i gang det store, årlige showet, holdt hus i Innovasjonspark Stavanger. De 14 fagdommerne som smaker seg gjennom 250 produkter, samles i parken i flere dager til ende for å kåre delfinalistene i 13 kategorier.

- Det er kult at deltakerne sender produktene sine til Det norske måltid, Måltidets hus, Stavanger. Bedre blir det jo ikke, ler Kristin Austigard, som står for fest og finale for niende gang. I år skjer det på Clarion Hotel Air på Sola.

Store ringvirkninger for norske varer
Det var pomp og prakt over delfinalen også på Hotel Britannia i Trondheim i september. Siden den gang har de 39 finalistene kunnet pryde varer sine med «Finalist i Det norske måltid». Det er et kvalitetsstempel til uvurderlig hjelp i egen markedsføring. Etter 2. februar vil 13 av dem også kunne kvalitetsmerke varene med «Vinner av Det norske måltid».

- Alle innleverte bidrag får solid vurdering av en høykompetent jury hentet fra eliten av norske kokker og restauranteiere, samt fagfolk fra Nofima som vurderer teknisk kvalitet på emballasjen og innholdsdeklarasjon Hvert produkt behandles med 100 % respekt, enten det er en råvare, et nisjeprodukt eller en nyhet fra en av gigantene. Alle 250 innsendte produkter får juryens tilbakemeldinger. Det gir konkurransen troverdighet og integritet, sier Austigard.

Ringvirkningene er enorme. Nisjeprodukt får oppmerksomhet over natten, og mange havner på restaurantmenyer. Salget øker, pressen skriver og flere produsenter konkurrerer videre i internasjonale mesterskap. Osten «Kraftkar» fra Tingvollost som i alt har vunnet 17 nasjonale og internasjonale priser, vant «Årets meieriprodukt» i Det norske Måltid i 2015.

- Hvordan klarer dere å få til så mye oppmerksomhet?

- Norge produserer råvarer i verdensklasse, men det er vanskelig for norske bønder å skryte av seg selv. Det er lettere når en fagjury har gitt deg et kvalitetsstempel, sier Austigard. Hun trekker en linje fra produsenter som sender inn tomater, oster, fisk og drikke til Det norske måltid til de solide resultatene fra norske kokker i Bocuse D´Or.

Stjernekokkene løfter fram ferdigheter og råvarekvalitet. Vår konkurranse løfter fram produsentene som jobber knallhardt, hver dag, for den samme kvaliteten, sier hun.

Med uro i verden og dyrtid på mat, får norskprodusert mat også en alvorligere klang.

-Selvforsyning blir enda viktigere. Kun 3% av det norske areal er dyrkbart. Det må vi ha respekt for. Landbruk og reiseliv henger også sammen. Drøvtyggerne våre er gull både for turisme og matproduksjonen. Landbruket vårt er helt unikt, og det fortjener at vi drysser litt galla og glitter over, sier Austigard.

Kristin Austigard Det norske Måltid 2

SKRIFTEN PÅ VEGGEN: Det er grønt og mykt på kontoret til Kristin Austigard og hennes kollega Cathrine Selvåg i Måltidets hus i Innovasjonspark Stavanger. (Foto: Hilde Garlid)

Alltid finalen i Stavanger
Konkurransen «Det Norske Måltid» ble født i kulturbyåret 2008 med en visjon om å bli matens Oscar-utdeling i Norge. Glamourfaktoren løftet seg da TV2 tok over finaleproduksjonene i årene 2011 til 2013. Da reiste Arne Hjeltnes og Heine Totland land og strand rundt for å smake på norske nisjeprodukter.

-Finalen har alltid vært i Stavanger, og denne regionen har, sammen med Trøndelag, alltid hatt plass i norgestoppen. 14 av de 39 finalistene i år er fra Rogaland, sier Austigard, som ikke ønsker seg tilbake til tiden med tv-produksjon.

-Konkurransen ble mer kommersielt styrt. For oss er det viktigste at råvarene, produktene og de hardtarbeidende produsentene står i fokus, ikke om historien er godt TV eller ikke, sier Austigard.

Uten problem fyller hun Clarion Hotel Air med gallagjester 2. februar med de norske råvarene på hedersplass. Rettene som serveres er, tradisjonen tro, smaksopplevelser fra finalistenes produkter. Velbekomme.