Animera: Animasjon til industri, forskning og utdanning

Noen ting er så smått, så nytt, så innovativt, så annerledes, så lite tilgjengelig at den aller beste måten å fortelle om det på, er å forklare med hjelp av en animasjon. Den type fortellinger har selskapet Animera spesialisert seg på.

  • AV Hilde Garlid
  • 11. January 2023
Tenk deg at du skal forklare hvordan din teknologi kan fange lakselus før den fester seg på fisken. Hvordan skape et kunnskapsbasert inntrykk av en ukjent teknologi samtidig som du forenkler budskapet?

Animasjon gir helt egne muligheter til å formidle, og er ofte løsningen når det en vil fortelle krever bilder som er utenom det man kan filme.

En animasjon kan da overbevise bransjefolk, investorer, allmennheten om at dette er en genial måte å løse problemet på.

Animera Blue Lice animasjonsfilm om lakselus

LAKSELUSENS HISTORIE: Med animasjon kan man innta lakselusens perspektiv der den driver mot laksen i merden. Den tiltrekkes av lyset fra noen søyler rundt merdene, som er selskapet Blue Lice sine lusefeller. (Illustrasjon: Animera)


Forstår best når vi ser
Animera har laget en slik animasjon for selskapet Blue Lice AS. I deres fortelling har lusen hovedrollen der den flyter mot et oppdrettsanlegg hvor den deilige laksen svømmer rundt og rundt. På veien mot fisken tiltrekkes den av noen lyssøyler rundt merden, og smokk – der sitter den i fella. Omtrent sånn er manuset for animasjonsfilmen om lusefellene til Blue Lice. Så dramatisk fortalt at du faktisk får litt sympati med lusen.

-Animasjon er en effektiv kommunikasjonsform. Vi forstår ting best når vi kan se det, så animasjon fungerer særlig godt til læring, instruksjon eller til å forklare ideer eller komplekse ting som ikke kan filmes. Vi kan styre oppmerksomheten, senke farten i prosesser og rett og slett illustrere ting som ikke lar seg vise fram på annet vis, sier Jan Erik Olsen, som for fem år siden etablerte animasjonsselskapet Animera.

Tett på havbruksmiljøet
Blue Planet er et selskap som bygger nettverk for havbruksnæringen, og de eier selskapet Blue Planet Academy som driver med e-læring i oppdrettsindustrien flere steder i verden. Animasjonsfilmer til instruksjon, forklaring og læring er en effektiv og nyttig kommunikasjonsform.

Kathrine Opstad, Animera

EN AV FEM: Kathrine Opstad er en av fem animatører i selskapet Animera som lager forklarende animasjoner for å formidle nye ideer, forskning og visualisere innovative løsninger. (Foto: Hilde Garlid)


-Via Blue Planet Academy har vi fått andre kunder i havbruksmiljøet. Det har igjen gitt oss nyttig kunnskap om bransjen. For å kunne forenkle, må du forstå kompleksiteten, sier Olsen.

Derfor var det naturlig for selskapet, som i dag har fem animatører, å etablere seg i Innovasjonspark Stavanger. De er nær staben i Blue Planet Academy og havbruksklyngen Stiim.

Animera har også spennende oppdrag for museum, industri, men også underholdning.

-Det er gøy at både Tonje Mortensen og Andreas Gudbrandsen her hos oss har bidratt til 3D-filmen «KuToppen – På sporet» fra Qvisten Animasjon, sier Olsen.

Animera ansatte

TETT PÅ: Animera-gjengen har etablert seg i Innovasjonspark Stavanger, tett på innovative miljø som havbruksklyngen, og på forskning og utdanning. F.v: Anders Lima Monsen, Jan Erik Olsen, Tonje K. Mortensen og Kathrine Opstad. (Foto: Hilde Garlid)


Å forklare forskning
Forskning er et annet spesialfelt for Animera.

- Vi animerer ting som er vanskelig å filme. Derfor ønsker vi kontakt med selskaper i tidlig fase, med forskning og med biologi. Vi kan visualisere mikroskopiske ting, konseptuelle ting, forskning som ennå ikke er realisert. Det er kraftfullt å vise hva noe kan bli, hvordan det kan påvirke eller endre, sier Olsen, som har rammeavtale med forskningsinstituttet Norce, og samarbeider med Universitetet i Stavanger på noen prosjekt.

-I et innovativt miljø som her i parken, er det nok enda flere som har behov for forklarende animasjoner til nettsider og investorpresentasjoner. Vi er klar for en prat, sier Olsen.

Nysgjerrighet og lærelyst
Animera liker å jobbe tett med kundene, og gjør det enkelt i starten. Et manus blir til en animert skisse, før animatørene jobber med detaljene. Tonje Mortensen er dyktig på manus og karakter, for alt handler om å vekke nysgjerrighet og lærelyst. En animert film kan også enklere revideres eller utvikles etter hvert som prosjekt utvikler seg. Det øker holdbarheten på investeringen.

-Vi har stor glede av å utvikle budskapet sammen med kunden. Filmene skal alltid ha et mål. Det å sette seg inn i andre fag, og bidra til at de oppnår sine mål er en drivkraft for oss, sier Olsen.

Interaktive presentasjoner
Animasjoner kan vises som korte filmer, men enda kulere blir det når du bruker 3D-animasjon til å flytte deg rundt, stoppe, zoome inn og ut, gå fra fugl- til froskeperspektiv mens du holder din egen presentasjon. Som presentatør blir du en del av din egen film!

-Du beveger seg rundt i presentasjonen som i et dataspill. Da kan du stanse ved detaljer eller ta et overblikk. Du kan lett vise detaljer om du får tekniske spørsmål eller du kan flytte perspektivet som gir ytterligere innsikt og forståelse, sier Olsen.

Dette må vi jo se hvordan virker. Jan Erik gir oss en interaktiv tour i og rundt et oppdrettsanlegg. Vi går under vann, vi studerer konstruksjon og anlegg før vi zoomes ned i sjøen og blir en lykkelig lus på vei mot en fet lakserygg. Fiskene er rett bak disse lysende pinnene ... smokk i fella!